tenBroeke naar VS

Arlington begraafplaats

We gaan vandaag met de metro naar Arlington begraafplaats. De plek waar alle militairen vanaf 1842 liggen begraven. Twee presidenten Taft (nooit van gehoord) en de familie JF Kennedy. Ook z’n broer Robert Kennedy ligt daar. Verder veel monumenten van de PanAm Fligth 103 die neerstortte en het graf van de onbekende soldaat. Op memoriaal Day spreekt elke president daar en het wordt 24/7 bewaakt door militairen die dat als een erebaan beschouwen. Je kunt er ook een ceremonie aanvragen voor een familielid en toen wij daar waren was er een jongen die dit voor zijn overleden grootvader deed. Bijzonder hoor. Elke dag worden er ongeveer 30 soldaten begraven, er liggen er nu meer dan een miljoen.

Voor de lunch spreken we af met Suzan, Klaas en de kinderen. Bijzonder om ze daar te treffen. Zij gaan hierna naar New York en Orlando. We lopen samen naar the White House, de kant die wij nog niet hebben gezien. Foto maken en daarna lopen wij weer richting ons hotel. We willen nog even naar the library of Congress, de grootste bibliotheek van de wereld. Lisan wil daar erg graag heen. De vorige keer dat we daar waren was ie dicht, het was zondag. We moeten nog flink doorlopen om op tijd te komen. Het sluit om half 5. Laatste stuk nemen Lisan en ik nog een sprintje en 5 minuten van te voren lopen we hijgend binnen. Blijkt dat het om 5 uur sluit maar je komt er na half 5 niet meer in..... Mark en Paul dus niet meer. Indrukwekkend binnen hoor. Er is ook nog een tentoonstelling over de ontdekking van Amerika, met verschillende documenten. Ook een boek in het Nederlands over piraten. Verder nog de Gutenbergbijbel, het eerste grote boek wat gedrukt is.